torsdag 26 mars 2009

Fisksoppa


Den blev fin idag, fisksoppan. Storasyster och Lillebror var med vid spisen och provsmakade bådas omdöme var ett nöjt; mera. Hade jag bara haft en skvätt vitt vin och färsk timjan så tror jag att den hade blivit perfekt. Hoppas att jag kan göra den rättvisa i det nedskrivna receptet. Aioli är ju en given smakhöjare och det är inte alls svårt att göra själv bara man är försiktig med oljan och häller ner lite, lite i taget.

Fisksoppa med saffran

1/2 strimlad purjolök
1 liten fänkål
3 vitlöksklyftor, pressade
olja till stekning
1 paket saffran (0,5 g)
3 msk vetemjöl
1,2 l vatten
2 fiskbuljongstärningar
1 burk krossade tomater
1 msk chilisås
1 tsk timjan (torkad)
2 dl vispgrädde
1 -2 msk citronsaft
svartpeppar
salt
500 g fiskfile
1 burk musslor

Strimla purjolöken och fänkålen. Fräs purjolök, vitlök och fänkål i olja. Häll på saffran och vetemjök och rör runt. Späd med vatten och lägg i buljongtärningarna och tomaterna. Häll ner chilisås och timjan. Låt koka en stund.
Häll i grädde och citronsaft, peppar och salt.
Dela fiskfileerna i mindre bitar och lägg ner dem i soppan. Låt koka några minuter tills fisken är klar.
Smaka av med mer kryddor om det behövs.

Aioli
Här även ett recept på Aioli för de som behöver

2 vitlöksklyftor
1 äggula
1 1/2 dl olivolja
lite salt

Pressa vitlöksklyftorna och lägg i en bunke. Rör ner äggulan. Vispa kraftigt och häll försiktigt ner lite olja i taget. Häller du på oljan för snabbt skär sig såsen.
Smaka av med lite salt om du vill.

2 kommentarer:

Knitting Emma sa...

Ser mumzisch ut!

Har du provat de där frysta fisktärningarna som finns från Findus (tror jag), som ser så fina ut på påsen? Det är blandat olika fisksorter, och känns ju jättepraktisk.

Hur smakade semlorna?

/Emma

AnKa sa...

Frysta fisktärningar från Findus? Det har jag totalt missat. Är de inte dyra och räcker en påse till en hungrig familj? Måste nog reka i frysdisken tror jag.

Semlorna var smaskens! Men jag la dem inte i soppan :D