onsdag 28 januari 2009

Vardagsmatlagning

Ni vet hur det är när man lagar mat. Lilla dottern dansar i vardagsrummet när hon inte klättrar på köksbänken. Jag slänger in laxen i ugnen. Stora dottern springer in och ut i köket och rotar i skafferiet efter något att äta. Jag räddar bebisens kex från att slukas. Bebisen tröttnar på att vara på golvet och börjar gnälla. Upp med honom på ryggen (i bärsjal om det händelsevis var någon som inte förstold det) och mosar ägg till såsen. Tjejerna blir osams om något. Jag försöker duka. Telefonen ringer, sambon är på väg hem. Bra, varför måste han ringa mitt i matlagningen? Bebisen börjar tröttna på att sitta på ryggen. Jag skalar morot, vaggandes, för att hålla bebisen lugn. Bebisen allt mer otålig. Potatisen kokar sååååå långsamt. Sambon kommer hem. Jag möter honom i dörren med soppåsen. Laxen är klar. Bebisen gråter. Potatisen är äntligen klar. Fiskar snabbt upp en ur kastrullen, mosar lite mat till bebisen och börjar mata honom. Sambon ser till att maten kommer till bordet. Frid!
Men därför blev det ingen bild idag. Ni får nöja er med att jag säger att den här röran är supergod tex till fisk. Mjölkfri är den också. Vi åt ugnstekt lax och kokt potatis till.

Avocado- och romröra till fisk

2 hårdkokta ägg
1/2 rödlök
1 avocado
1 burk stenbitsrom
1 dl majonäs
salt
1 krm svartpeppar

Mosa de kokta äggen och avocadon i en skål. Hacka löken och blanda i. Blanda även ner majonäs, stenbitsrom, salt och peppar.

Inga kommentarer: