lördag 29 november 2008

Mera julbak

Bisotti
Jag älskar lite torra kakor så biscotti är en favorit. Gräddningen är lite omständig men annars är de lättbakade.

1/2 dl sötmandel
1/2 dl torkade aprikoser
100 g smör
1 dl strösocker
2 ägg
4 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver

Sätt ugnen på 200 grader. Grovhacka mandel och aprikoser.
Lägg smör och socker i en skål och rör det poröst.
Rör ner ett ägg i taget.
Blanda mjöl och bakpulver och rör sedan ner det i smörblandningen.
Blanda ner den hackade mandeln och aprikoserna.
Klicka ut tre längder på en plåt.
Grädda mitt i ugnen ca 10 min.
Skär längderna i ca 3 cm stora bitar och vänd dem så de får snittytan uppåt. grädda utterligare ca 4 min. Vänd andra snittytan uppåt och grädda 4 min till.


Engelsk fruktkaka

Ett måste till jul är ju en riktigt god fruktkaka. Tänk dig tunna bitar till kvällsteet, mums. Blir bara godare om den görs i god tid och får mogna några dagar.

225 g smör eller margarin
2 dl socker
4 ägg
3 1/2 dl vetemjöl
1 1/2 tsk bakpulver
1 dl grovhackade nötter och mandel
ca 4 dl hackad frukt tex, russin, aprikoser, fikon, syltade apelsinskal
1/2 dl konjak

Hacka frukten och lägg i en skål, häll konjaken över.
Rör rumsvamt smör och socker poröst. Tillsätt äggen ett i taget och rör om (gärna med elvisp).
Blanda mjöl, bakpulver, nötter och frukt i en skål och rör sedan ner det i äggsmeten.
Häll smeten i smord, bröad form (ca 2 l) och släta till ytan.
Grädda i 175 grader i 1 timme.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Oj, mumsigt! Nu får det bli till nästa jul för min del för jag äter så väldigt lite kolhydrater just nu. :P

AnKa sa...

Gör du?!? Stackars dig !!!

Anonym sa...

Vad fin blogg du har! Väldigt inspirerande. Jag undra om den här kakan, tror du det blir bra om man ersätter konjaken med ngt annat som tex. apelsinjuice eller så?

AnKa sa...

Tack!
Kakan går bra att göra även utan konjak. Jag har aldrig provat att ha apelsinjuice som smaksättning men det borde väl kunna funka. Då skulle jag ta syltat apelsinskal och russin, kanske fikon också. Prova och rapportera!