torsdag 5 februari 2009

Kaneläpplen med nöttäcke

Den här äppelpajen med mycket nötter åt vi häromdagen. Receptet hittade jag i coops tidning och därifrån har jag även snott bilden.
Stora dottern som hjälpte mig var lite skeptisk till receptet och tyckte att vi skulle göra den vanliga äppelpajen istället. När pajen var klar så tyckte hon att äppelklyftorna var så goda att hon ville ha dem istället för godis på lördag men hon var mindre förtjust i nötterna. Jag kan nog hålla med henne lite. Nästa gång blir det nog vanliga pajdegen men så här mycket kanel och Ingrid Marie äpplen som jag använde här.


Kaneläpplen med nöttäcke

4-5 äpplen, skalade, klyftade
1 msk kanel
2 dl blandade frön och nötter t ex pistage, hasselnötter, mandel eller pumpafrön.
75 g smör eller margarin
1/2 dl råsocker
1/2 dl honung
1 1/2 dl mjölk
1 1/2 msk vetemjöl

Vänd runt äppelklyftorna i en skål med kanel. Lägg äpplena i en pajform.
Rosta nötterna i torr stekpanna. Smält smöret i en kastrull och blanda i socker, honung, mjölk och vetemjöl.
Häll ner de rostade nötterna i smeten och bred ut den över äpplena.
Grädda i varm ugn ca 15 min.

Vi åt vispad grädde till.

Inga kommentarer: